RUTIN PAGI

16 jan 2011


aku berjalan menuruni bukit..
angin bukit sepoi-sepoi bertiup..
aku jalan hingga aku jumpa tempat untuk duduk..
aku duduk..
tiba-tiba datang seekor kucing hitam..
mengiau di sebelah aku..
aku gosok dia..
aku belai dia..
dia manja dengan aku..


datang seorang ibu dan dua anak kecilnya..
membawa anak-anaknya bersiar..


"mama..kucing lah.."
"nah..ambil keropok ni,bagi kucing tu sikit"


anak kecil itu datang ke arah aku..
memberi kucing itu makan..
"nah..kucing,makanlah"
"dah jom balik"
"okey mama.."


aku melemparkan senyuman kepada ibu itu tadi..
dia membalas senyumku..


hari seterusnya..
aku turun lagi bukit seperti biasa..
dan kali ini..
kucing hitam itu mengekori aku dari belakang..
aku duduk di tempat biasa..
kucing itu melabuhkan dirinya di atas riba aku..


datang ibu dan anak kecilnya lagi..
"mama..nak keropok.."
anak kecil menuju ke arah aku lagi..
"nah kucing lapar.."


kali ini..ibu dan anak kecil itu pula senyum kepadaku..
aku membalasnya..
angin bukit bertiup sepoi..tanpa henti..
pagi mendung yang sangat tenang..


itulah rutin pagi..


sakura, 00:52am

No comments:

Post a Comment